Návody > Ascendancy
PROLOG
Představ si vesmír všechno, co byl nebo bude jako něco, co má svoje vědomí,
představ si, že se vesmír rozhodne hrát hru. Život, rozprášený prach,
dostalo šanci. Vesmír neožívá, jediným pravidlem je přizpůsobit se, nebo
zemřít. Z pohledu vesmíru je čas věčný, jako prostor. Vesmír není
omezeným pozorovatelem jednoho momentu, každá akce má přímý vztah k dalšímu
řetězu událostí. Vesmír je tak pozorovatelem života, jeho pestrosti, krásy,
od začátku až do konce. Život, na druhé straně, sleduje sebe a události
uvězněné v čase. Kdyby mohl život pochopit vesmírný pohled na čas, mohl
by závidět šíři pohledu. Možná by vesmír zase záviděl to životní
vzrušení. Žádný z nich si však s tím druhým nemůže vyměnit místo, a
všichni se musejí smířit se svou rolí. Mezi jádrem galaxie a jeho nejosamělejšími
hvězdami na samém okraji typické spirálovité galaxie je skoro 300 miliard
hvězd. Vlny zahuštění uspořádaly hvězdy do paprsčitých struktur,
galaktických ramen kosmická dopravní zácpa. V těch oceánech světla putují
pasažéři neporovnatelné velikosti: planety, obíhající hvězdy. 20 miliard
těchto planet může podporovat život. Kolik z nich tak činí? A na kolika z
nich je rozumný život? Kolik je zde druhů, hledících do budoucnosti, hotových
opustit svůj oceán a zkoumat vesmírný oceán bez hranic? Jak se tyhle
civilizace potkají? Existují zákony vesmíru, a život se je musí naučit
respektovat. Život je nucen učit se rozumět. Každé další pochopení, i
když je jen atomem v oceánu znalostí, může vést k lepší existenci, větší
šanci přežít. Každá sebeuvědomující se bytost má své cesty učení,
vlastní schopnost sledovat vesmírné stopy jakkoli nalezené. Vesmír se o
osud života nestará. Pro něj je důležité jen napodobení. A život si nemůže
dovolit cítit se slabý. Je čeho se obávat. Konečně jsou tví lidé připraveni
na cestu ke hvězdám. Cesta byla těžká: tolik tvrdé práce a bolestivých
obětí. Teď ale stojíš na hranicích obrovské říše, zralý na její
objevení, nebo pokoření. Tví lidé v tobě hledají průvodce. Jak by se
jinak dostali dopředu, kde by jinak hledali? Jsou zde někde další rozumné
bytosti jako vy? Objeví nové přátele nebo bojovné nepřátele? S určitým
štěstím a dobrým odhadem to brzy poznáš. Tví vědci jsou zvláště rozrušení.
Se zdroji a informacemi, které galaxie slibuje, se těší na fascinující
objevy, které dovolí tvým inženýrům zkonstruovat zázračné přístroje
vysoké technologie. Doufají, ze tyhle přístroje dovolí tvým lidem
proniknout celou galaxií. Budoucnost máš rozprostřenu před sebou. Budou lidé
úspěšní? Budeš uctíván jako prozíravý velitel? Nebo dokonce jako císař?
Tyto otázky budou zodpovězeny v příběhu
HOT KEYS
|
ALT+S |
|
Save |
ALT+L |
|
Load |
ALT+X |
|
Konec, odchod do DOS |
ALT+M |
|
Hudba on/off |
ALT+N |
|
Zvuky on/off |
ESC |
|
Odchod z aktuální obrazovky |
M |
|
Automatický management (displej výzkum, planety) |
S |
|
Čtverce planet on/off (displej planety) |
+/ |
|
Regulace rychlosti rotace |
PgUp/PgDn |
|
Pohyb ve struktuře výzkumu nahoru/dolů |
Odchod z okna (EXIT)
Kursor myši posuň do rohu obrazovky, objeví se tlačítko EXIT. Kliknutím
na něj se vrátíš do předchozí obrazovky. Stejně ESC.
PRAVIDLA ASCENDANCY VESMÍRU
OBECNĚ
Abys měl úspěch, musíš své lidi dostat k jiným světům. Musíš
kolonizovat planety, ovládat celé soustavy, a vytrvat. Pokud se příliš
rychle rozšiřuješ, bude tvá říše příliš křehká a zranitelná; pokud
pokračuješ pomalu, nebudeš mít dostatečné prostředky, aby jsi poznal a
rozvinul nové technologie, potřebné ke galaktické soutěži, a nebudeš
schopen vybudovat dostatečnou flotilu vesmírných lodí. Úspěch bude záležet
na tvé schopnosti najít náležitou rovnováhu mezi následujícími podmínkami
tvého vesmíru.
PLANETÁRNÍ MANAGEMENT
(průmysl, výzkum, prosperita, obyvatelstvo)
Průmysl
Abys mohl stavět planetární stavby, stanice na oběžné dráze, lodě, výzbroj,
atd., potřebují tvé planety průmyslovou kapacitu. Průmyslový pokrok se zvyšuje
stavbou továren a podobných zařízení na tvé planetě. Tahle úroveň je měřena
na každé planetě. Čím více průmyslu planeta má, tím rychleji může
planeta dokončit své projekty.
Výzkum
Na počátku hry nevíš skoro nic o výzkumu vesmíru, a můžeš stavět
jen chatrné lodě s minimálními schopnosti. Je nutné objevit nové
technologie, které ti budou pomáhat v planetárním managementu a mezihvězdné
soutěži.
Tví vědci potřebují zařízení, ve kterých budou zkoumat nové nápady.
Tahle zařízení, jako laboratoře, musí být vybudována na planetách, aby
se zvýšilo množství nápadů a rozvíjených technologií. Výzkum nezačne,
dokud nepostavíš aspoň jednu laboratoř. Výsledky výzkumu se sčítají, každá
planeta přidává svůj podíl do zásoby vědomostí všech systémů.
Prosperita a obyvatelstvo
Všechno, co buduješ, potřebuje snahu jednotlivců tvého druhu, lidstva.
Pro práci na projektech je k dispozici jen určitý počet lidí. Abys dosáhl
potřebného počtu obyvatel a lidstvo rostlo potřebným tempem, musíš si být
jistý, že každá z tvých planet dodržuje určitou úroveň prosperity. Lidé
potřebují jídlo a zdravou atmosféru, aby byli produktivní. Planetární
stavby, jako AGRIPLOT, pomáhají tyto potřeby pokrývat. Prosperita každé
planety je závislá na jejích stavbách, a ne na stavu okolních planet.
Zkoumání
Jakmile jsi postavil první budovu, určenou k výzkumu, budeš muset říci
svým vědcům, co mají studovat. Znalosti se stále posunují dopředu: každý
objev vede k novým vynálezům, poskytuje stopy k dalším objevům, a vědci
se budou řídit tvým přáním, když se budou prodírat stromem poznání.
Postavení lodí a kolonizace jiných světů
Prvním základním kamenem, kterého musíš v ASCENDANCY dosáhnout, je
postavení lodi, která je schopna kolonizovat planety v jiných hvězdných
systémech. Musíš objevit nové technologie, abys postavil první loděnici a
svou první loď.
Speciální schopnosti
Každá rasa v ASCENDANCY představuje jedinečnou schopnost překonat některý
vesmírný zákon. Tahle schopnost ovlivní krátkodobé i dlouhodobé strategie
rozvoje.
Výzkum galaxie
ASCENDANCY vyžaduje bdělost. Nestačí kolonizovat několik planet,
postavit jejich obranu, a pokusit se vydržet s nimi co nejdéle. Není třeba
ovládnout celou galaxii pro sebe, musíš vytrvat ve stavění lodí a pokračovat
v cestě mezi hvězdami. Jsou tam také jiní, a přílišná izolace vede k vyčerpání.
Setkání s jinými rasami
Jsou hodně rozdílné od lidí, až na jeden důležitý rys: musejí se také
expandovat ze svého domova dál. Setkání je nevyhnutelné.
Diplomacie
Jakmile se setkáš s cizí rasou, je moudré využít výhod a zakrýt
slabosti. Dobrá smlouva znamená prospěch pro obě strany: i ti nejbojácnější
uznají tenhle fakt.
Bitva
Pokud slova selžou a mírové soužití je nemožné, je čas na válku. Nezáleží
na tvých mírových (či nenávistných) úmyslech, vždycky existují rasy,
které nevědí, kdy je dost. Mnoho tvých lodí bude potřebovat vybavit spíše
pro válku, než pro kolonizaci.
Invaze
Pokud se rozhodneš, že imperialistický náhled na věc je nebo není pro
tebe, někdy bude nutné napadnout planety, držené jinou rasou. Stane se to,
když budeš chtít znovuzískat své ukradené planety, nebo když se rozhodneš,
že je takticky nezbytné ovládnout kolonii, která je v držení těch druhých.
Stejně jako některé lodě jsou vybavené pro válku, a jiné pro kolonizaci,
musejí být některé lodě určeny pro útok a převzetí okupovaných planet.
Vítězství
Rasa, kterou si vyberete ke hře, a ostatní rasy, které obydlují galaxii,
dost ovlivní tvoji strategii, vedoucí k vítězství. Každá rasa má jedinečnou
osobnost, a jak bylo již zmíněno, určité speciální schopnosti. Tahle
kombinace dělá každou hru jedinečnou, nové strategie budou často užitečné,
nebo alespoň zajímavé pro vyzkoušení.
Co je vítězství?
Odpověď záleží na otázce. Zajisti, aby tvá rasa nevymřela. Průběh
ASCENDANCY začíná v tvém domovském světě. Podmínky pro vítězství jsou
několikeré, a jako neobjevené světy na noční obloze, musíš je objevit sám...
Obrazovka NEW GAME (Začátek hry)
Obsahuje možnosti pro konfiguraci nové hry. Zvolíš si tvou rasu, velikost
galaxie, počet dalších ras, a barvu, kterou ponesou tvoje vlastní informace.
Tvoje rasa (Species)
Máš na výběr mezi 21 rasami, každá se svou osobitostí a zvláštními
speciálními schopnostmi. Zvolíš si svoji rasu a začneš.
- Barva informací (Player Color) Informace vztahující se ke každé
rase mají jinou barvu.
- Hustota hvězd (Star density) Ovlivní celkový počet hvězd ve hře.
Čím nižší je hustota hvězd, tím kratší hra je.
- Počet ras (Number of species) Zvolíš počet ras, které se objeví
ve hře. Zahrnuje i tvoji rasu. Počet je mezi třemi a sedmi. Čím méně
je ras, tím kratší je hra, ale nemusí to být vždy pravda.
- Galaktická atmosféra - Nakonec můžeš zvolit atmosféru
galaxie. Máš tři volby mírumilovná, normální a nepřátelská. Odráží
to agresivitu jednotlivých ras. Na druhé straně každá rasa bude mít
rozdílný přístup, vztah k celkové atmosféře ve hře.
Informační obrazovka o rasách (Player Species) - Přečteš si popis tvých
povinností a krátkou historii rasy. Jakmile si přečteš informace, klikni
kamkoli na obrazovce, nebo použij EXIT pro odchod z obrazovky.
OBRAZOVKA GALAXIE
Odtud vycházejí cesty k dalším obrazovkám. Většinu obrazovky zabírá
hvězdná mapa. Na pravé straně je zobrazen počet dní, které uběhly, a další
informace a tlačítka.
Hvězdná mapa (Star map)
Informace jsou užitečné pro volbu vhodné strategie. Zahrnuje to informace
o tvém hvězdném systému, umístění systémů druhých ras, které znáš,
a o drahách, které je spojují. Na počátku hry je jen tvůj hvězdný systém,
ale jak pokračuješ, mapa roste a souhlasí s tvými pokroky.
- klikneš na objevenou hvězdu, abys uviděl planety, lodě a cesty
- hvězdy označené čtyřbarevnými body jsou ty, které byly objeveny,
ale nejsou kolonizovány
- hvězdné soustavy obsahující kolonie jsou obkrouženy ba revným
kruhem, který souhlasí barvou s příslušnou rasou, a pod touto hvězdou
je vlaječka odpovídající rasy
- jsou-li v soustavě lodě, napravo od hvězdy je barevný tro júhelníček
barvy příslušné rasy
bílým kruhem je obkroužen nejpozději prohlížený systém
Rotace, zoom, center
Vpravo dole jsou ovládací tlačítka, ovládající galaktický displej.
Horní řada čtyř tlačítek ovládá:
-
rotaci vlevo/vpravo
-
rotaci nahoru/dolů
-
zoom in/out (zvětšení, zmenšení)
-
centraci
Kliknutí pravým tlačítkem znamená, že funkce poběží stále až do dalšího
kliknutí. Rychlost rotace se reguloje klávesami +/-.
Informační filtry (Star lanes, hvězdné cesty)
Abys mohl získat co nejžádanější informace, můžeš použít filtry. Tyto
filtry se ovládají druhou řadou čtyř ikonek vpravo dole.
- zobrazení hvězdných drah on/off
- zabarví dráhy, které spadají do tvé říše, tvoje barva se vztahuje na
teritoria, která jsi objevil a nejsou nepřáteli ohrožena
- zobrazení lodí on/off
- zobrazení kolonií on/off
Pokrok času a uběhlý čas
-
Levé obsahuje jednu šipku, a znamená pravidelný postup času.
-
Pravé s dvojitou šipkou znamená, že kliknutím začne čas ubíhat rychle.
Nad Tím je počet dní které již uběhly.
Speciální schopnosti (Special ability)
Kliknutím na tlačítko dostaneš informaci o speciálních schopnostech své
rasy, a kdy a jak je využít. Podle rasy jsou některé vlastnosti stále využívané,
a některé naopak jen dle tvého přání.
Tlačítka pro další obrazovky - Ostatní tlačítka tě přivedou do dalších
obrazovek, které jsou popsány dále.
-
Planets planetární obrazovka
-
Ships lodní obrazovka informuje o lodi buď levým tlačítkem na hvězdné mapě,
nebo pravým tlačítkem v seznamu na obrazovce
-
Researchvýzkum
Planetární obrazovka
Zde ovládáš kolonie a buduješ své prostředky.
- Povrch planety je rozdělen na čtverce, kde může být něco postaveno. Čtverce
sousedící s již existujícími stavbami jsou větší, a ukazují tak místo
pro nové stavby.
- Planeta poskytuje 10 míst na oběžné dráze, kde mohou být umístěny
stavby, jako loděnice, lodě, orbitální obrana. Tyto čtverce jsou úplně
nalevo od planety, a jsou vidi telné, když nad nimi přejedeš kursorem myši.
- Budovy na planetě poskytují tři základní funkce: výzkum, průmysl,
prosperita. Součet těchto funkcí dohromady určuje zisk z planety.
- Současný zisk v každé ze tří oblastí vlevo nahoře na třech panelech.
Kliknutím na panel se ti dostane podrobností.
- Obyvatelstvo je reprezentováno čtvrtým panelem zleva. Červené jsou
postavičky, které jsou zapojeny do budování a provozu budov. Žluté jsou
pracovní síly, zelené kroužky znamenají místo pro rostoucí obyvatelstvo.
- Panel úplně napravo zobrazuje právě běžící projekt, nebo to, že právě
žádný projekt neběží. Kliknutím sem dostaneš seznam staveb, které lze
postavit.
- Vybráním ze seznamu možných staveb vybereš jednu, a pak klikni na čtverec,
kde se má stavba umístit.
- Také můžeš kliknout přímo na prázdný čtverec, a ze sezna mu, který
se objeví, zvolit vybranou budovu.
- Stejně tak klikni na volné místo na oběžné dráze, a dosta neš seznam
všeho, co se zde dá postavit.
- Červené čtverce zvyšují produkci průmyslových zařízení, modré zvyšují
účinnost výzkumných budov, a zelené znamena jí zvýšení užitku z budov
s prosperitou.
- Kolonie se mohou starat sami o sebe, stačí stisknout klá vesu M. Jestli je
tento režim zapojen, zjistíš tak, že klikneš na okénko obyvatelstva, nebo
si prohlédneš seznam planet.
Výzkumná obrazovka (The Research Display)
Zde budeš volit cíle svého výzkumu. Během času se budeš pohybovat
"stromem" výzkumu.
- Po stavbě první laboratoře může tvá rasa začít s výzkumem nových
technologií.
- Větší část obrazovky je věnována stromové struktuře výzku mu. Zde
jsou jednotlivé cíle výzkumu, a jejich vzájemné souvislosti.
- Napravo jsou témata výzkumu, a také nové technologie, kte ré z výzkumu
vzejdou. Kliknutím získáš další informace.
- Dole jsou tlačítka na posun v hlavní obrazovce, a tedy po hyb po stromu výzkumu.
- Pokaždé, když něco vynalezneš, potřebuješ dostat se do výzkumné
obrazovky a vybrat další předmět výzkumu. Stisknutím M ve výzkumné
obrazovce necháváš své vědce, aby si vybrali sami.
Stavba lodí a objevování
-
Stavbu lodí umožňují loděnice (shipyard) na oběžné dráze (orbitě).
Jakmile můžeš loděnici postavit, musíš dokončit výzkum, směřující ke
stavbě použitelné lodi.
- Rasa je schopna vybudovat jednu loď pro každý hvězdný systém, který
pak ovládá. Domovské systémy jsou speciali ta, protože dovolují dvě lodě.
Pokud nemůžeš postavit loď, i když máš dostatek prostředků, patrně to
znamená, že neovládáš dostatek hvězdných soustav.
- Loď se staví na oběžné dráze. Vystavět loď chce kliknout na orbitální
čtverec na planetární obrazovce. Zvol loď ja ko svůj další projekt.
Dostaneš se tak na vývojovou obra zovku (ship design screen), kde si zvolíš
konfiguraci pro svou první loď, která má objevovat jiné světy.
- Když si to rozmyslíš s podobou své lodi, můžeš ji odvolat kliknutím
na loď a zvolením položky ABANDON (Zrušit).
Ship design screen (obrazovka konstrukce lodě)
Takto si můžeš vybrat velikost lodi, i komponenty lodi.
- Odolnost trupu a jeho nosnost vzrůstá s velikostí, ale to dělá i cena.
Jakmile zvolíš velikost trupu, můžeš přidávat komponenty. Ty jsou rozděleny
do kategorií: generátory, motory (engines), zbraně (weapons), štíty
(shields), spe ciální (specials).
- Nad seznamem komponent v pravém sloupci je skupina ikon, které odpovídají
jednotlivým kategoriím. Klikneš na někte rou kategorii, a objeví se seznam
komponent této katego rie. Ze seznamu si vybereš kliknutím na ikonku, a pak
kliknutím na příslušný lodní čtverec komponentu umísti.
- Pokud si nejsi jistý, na co je ta která komponenta, klikni na ní tlačítkem
myši
- Když klikneš na již zabudovanou součást pravým tlačítkem myši, zase
ji odejmeš z trupu.
- Všimni si, že když na loď přidáš nějakou komponentu, zvýší se počet
dní, které bude výstavba trvat, na indikátoru. Také vzroste cena lodi, a
stavba trvá déle.
- Pod indikátorem ceny je oblast, graficky znázorňující sílu lodi v
jednotlivých kategoriích.
Generátory, motory (engines), dopravní cesty (lane drives)
-
Každá loď potřebuje nějaký generátor, protože dodávají energii ostatním
zařízením. Generátory navíc dodávají energii navíc, takže loď má sílu
na více činnosti během dne.
- Motor určuje, jak daleko loď doletí v hvězdném systému. Vícečetné
motory dovolí doletět dál. Bez motorů se loď ani nehne.
- STAR LINE DRIVE je speciální komponenta, velmi důležitá. Musíš ji přidat
k lodi, abys mohl cestovat mezi hvězdami po mezihvězdných drahách (STAR
LINES).
Ostatní speciály
-
COLONISER je speciální komponenta, která je potřeba k to mu, aby loď
kolonizovala neobydlené světy.
- Pokaždé, když je svět kolonizován, se COLONISER spotřebu je.
System displej
Přehled hvězdné soustavy, s planetami, loďmi, zakončení mezihvězdných
drah. Když velíš lodím k cestě, nebo v boji, budeš jim dávat rozkazy právě
z této obrazovky.
Informační panely
V pravém horním rohu obrazovky je informační panel, který obsahuje název a
typ hvězdného systému.
- Když je hvězdná soustava ovládána určitou rasou, na panelu se objeví i
její speciálně zbarvená vlaječka.
- V pravém dolním rohu jsou ovládací tlačítka na rotaci vle vo/vpravo,
rotaci nahoru/dolů, zoom a centraci. Chovají se stejně, jako na galaktické
obrazovce.
- Kliknutím pravým tlačítkem myši na předmět na hvězdné obrazovce se
na něj zacentruje výhled. Centrování a zoom je častá činnost, používaná
při válkách.
Soustava samotná
-
Obrazovka ukazuje objekty, které jsou spojnicí uchyceny do základní mřížky,
a tak je patrná pozice objektu. Tyhle li nie jsou žluté NAD MŘÍŽKOU, a červené
POD MŘÍŽKOU.
- Mřížka a kolmice se mohou zapínat/vypínat tlačítky v levém dolním
rohu.
- Objekty mohou být vybrány prostým kliknutím na ně. Kolem se objeví bílý
čtverec.
- Planety, které mají na oběžné dráze (orbitě) lodě nebo obranné zařízení,
se brání proti invazi, Jsou ukázány s barevným kroužkem kolem sebe. Cizí
lodě pak nemohou na oběžnou dráhu kolem takto značených planet.
Více ras v jedné soustavě
-
Pokud je v jednom systému více ras, přejde se na systém kroků. Každý krok
dovolí pohyb, nebo použití lodě či pla nety. Každá rasa, kromě té tvojí,
se automaticky pohne, jakmile na ní přijde řada.
- Pokud se na obrazovce nic nehýbe, jsi na tahu ty. Když vejdeš do displeje,
jsi vždy na tahu ty.
- Někdy se stane, že jsi na tahu, ale rád by ses ho vzdal. V tom případě
klikni na PASS tlačítko (vpravo nahoře, levé v řadě tří tlačítek,
hodinky s šipkou). REPEAT MOVE zname ná opakovat tah (prostřední tlačítko).
Když uvidíš, že se nepřátelské lodě nepohybují, znamená to buď že
nemají energii, nebo se vzdaly tahu.
- Stane se vzácně, že se chceš zbavit lodě nebo planety. V tom případě
zmáčkni ABANDON tlačítko vpravo dole. Loď opustíš a tak ji zničíš, v
opuštěné kolonii se zboří všechny stavby, a zůstanou jen lodě a objekty
na oběžné dráze.
Použití lodí a planet v soustavě
Bitva a pohyby
Lodě a planety typy objektů, které mohou být užity v hvězdné soustavě
mohou být zvoleny buď kliknutím na obrazovce soustavy, nebo ze seznamu na
pravé straně. Dvě tlačítka těsně nad seznamem určují, který objekt je
obsažen v seznamu (tyhle tlačítka se objeví na system display a ukazují loď,
která již byla vybrána). První tlačítko zobrazí lodě a planety, které
patří tobě. Druhé tlačítko zobrazí všechny ostatní objekty.
- Jednu ze svých lodí v soustavě zvolíš kliknutím na ni, ne bo na její
ikonku v seznamu napravo. Loď se octne v pravém horním rohu obrazovky, a namísto
seznamu se objeví přehled komponent, které loď obsahuje. Nad seznamem jsou
čtyři tlačítka, která upřesní, která ze čtyř kategorií komponent má
být zobrazena. Tlačítka zleva doprava jsou: zbraně (weapons), shields (štíty),
speciální, a pasivní kompo nenty.
- Zvolené lodi můžeš dát rozkaz k pohybu kliknutím na cíl na mřížce
soustavy.
- Toto kliknutí zakotví na mřížku kolmici, a ta může být ještě
pohybem myši usazena přesněji. Další kliknutí ji pevně zakotví. Kliknutí
pravým tlačítkem zase kolmici uvolníš, a můžeš s ní pohnout.
- Pokud pohneš lodí směrem k planetě nebo hvězdné dráze, mů žeš zadat
instrukce pro loď, aniž bys použil mřížku. Jednoduše zvolíš planetu
nebo hvězdnou dráhu jako cíl.
- Jakmile tvá loď dosáhne planety, sestoupí na oběžnou drá hu, a můžeš
se k ní dostat na planetárním displeji.
- Když loď dorazí na mezihvězdnou dráhu, vstoupí na ni, a pak už ji nemůžeš
nijak ovládat, dokud se nevynoří v cílo vé hvězdné soustavě.
- Jakmile jednou zadáš lodi kurs na planetu nebo me zihvězdnou dráhu,
dostane se pak k cíli bez dalšího ovlivnění, pokud jí nezadáš jiné
rozkazy.
- Umístíš kursor nad tvou loď, a dozvíš se, jestli je právě v pohybu k
planetě nebo mezihvězdné dráze.
- Pokud nemá loď dost silné motory, aby se dostala k cíli jedním pohybem,
je výhodné místo opakování instrukcí k přesunu kliknout na opakovací tlačítko
(REPEAT MOVE), které je prostřední ze tří modrých tlačítek vpravo nahoře.
- Také můžeš použít AUTO tlačítko, které je napravo od RE PEAT MOVE, a
tím si ušetříš v budoucnu další klikání.
- Když odstartuješ nějakou akci (jako je pohyb lodi nebo výstřel
projektilu), můžeš okamžitě dotáhnout pohyb do konce kliknutím pravým
tlačítkem myši, nebo stisknutím SPACE, použití SPACE spolu s REPEAT MOVE
nebo AUTO je zvláště efektivní pro přelet tvé lodi napříč soustavou.
Zbraně (Weapons)
Jsou používány k poškození jiných lodí a stanic na oběžné dráze.
- Síla palubních zbraní je indikována vodorovnou řadou oranžových ikonek
na displeji zvolené lodi.
- Zbraň užijeme tak, že na ni klikneme, a posuneme kursor myši nad zamýšlený
objekt. Bílá linie ukazuje, že cíl je v dosahu. Výstřel stačí kliknout
na cílový objekt.
Štít (Shield)
Jsou určeny k ochraně lodí od poškození zbraněmi.
- Síla lodního štítu je určena typem a počtem štítů na palu bě, je ukázána
vodorovnou řadou modrých kulatých ikon na SELECTED SHIP DISPLAY). Svislé
sloupce stejných ikonek ukazují současnou neporušenost trupu.
- Štíty se dají vypínat on/off, a chrání jen ty zapojené. Abys štít
zapnul, najdi kategorii štítu, a klikni na ten, který chceš aktivovat.
Ikonka je pak obtažená čtvercem, když je štít aktivní.
Speciální a pasivní komponenty
Lodní součásti, které nepatří k normální třídě zařízení, ale místo
toho mají unikátní vlastnosti, jsou nazývány SPECIALS. mnoho z nich vyžaduje
volbu cíle, jiné se aktivují jen kliknutím, a další jsou pasivní. Když
chceš zjistit, co speciál dělá, klikni na něj (jde to u system display, a
ship design screen.)
- Pasivní součásti jsou ty, které se použijí na lodi automa ticky, a
dovolí tvé lodi plnit určité funkce.
- Pasivní komponenty jsou: všechny motory, skennery, generá tory, a také některé
speciály.
- Motory jsou na lodi použity kdykoli, kdy pověříš loď pohy bem. Délka
cesty, kterou loď na jeden tah urazí, je určena právě motory.
- Síla motorů je lodě je ukázána vodorovnou řadou zelených ikonek na
SELECTED SHIP DISPLAY.
- Generátory jsou možná nejdůležitější součástí lodě, proto že zásobují
loď energií, a tu potřebují další součásti lo di.
- Výkon generátoru je ukázán pátou vodorovnou řadou ikonek na SELECTED
SHIP DISPLAY. Svislý sloupec stejných ikonek ukazuje procento výkonu, který
pro ten den zůstává.
- Loď bez energie nemůže být použita až do dalšího dne.
Planety na SYSTEM DISPLAY
-
Planety lze také užít na SYSTEM DISPLAY, za předpokladu, že planeta má
vystavěná nějaké zařízení (většinou stavby na oběžné dráze), určená
proti lodím.
- Stavby se používají stejně jako komponenty lodě. Klikneš na planetu, na
stavbu, určíš cíl.
Ostatní rasy v Galaxii
Species Screen (Rasy)
Rasa, se kterou se setkáš, může být kontaktována pro diplomatické styky,
nebo výměnu vědomostí. Na obrazovce jsou informace o rase, a dovolí kontakt
s ní.
- Každé tlačítko ukazuje současný stav diplomacie s rasou barevnými
ikonkami, které znamenají válku, nebo spoje nectví. Praporek bez ikonek
ukazuje mírové soužití.
- Postoj určité rasy k tobě je ovlivněn jejich osobností, tvými akcemi
proti nim, a celkovým stavem hry.
Diplomatická obrazovka (Diplomacy Screen)
Dovolí ti konverzovat s cizími rasami.
- Když si s cizí rasou úspěšně vyměňuješ znalosti, malý ga laktický
displej je obohacen o informace o nové hvězdě a hvězdné dráze. Budeš
bohatší o nový výzkum, výměnou za tvůj, a námět se objeví v červeném
kroužku v RESEARCH DISPLAY (Výzkum).
- Malý galaktický displej můžeš použít na dotazy po spo jencích, aby ti
pomohli a poslali nějaké lodi do určitého hvězdného systému.
- Když klikneš na hvězdy na displeji, zaznamenáš, že se jmé no hvězdného
systému objeví v diplomatické části.
- Oblast obrazovky nalevo od diplomatických voleb je použita k ukázání
ras, které znáš ty i rasa, se kterou se právě bavíš.
- Z těchto dalších ras může být zvolena kliknutím na portrét dle přání
jedna, a na seznam jsou přidány její vlastnosti. Všimni si, že možnosti
pro diplomacii se mění podle zvole né rasy.
- Nejvíce možností, týkající se třetí strany, jsou dostupné jen mezi
spojenci, rasy, které válčí, nemají žádné diplo matické možnosti, než
nabídku míru.
- Špionáž je také dostupná u každé rasy, o které víš.
Špionážní obrazovka (Intelligence Screen)
Špionážní obrazovka ukazuje sílu lodí, kolonií, výzkum pro každou rasu.
Všimni si, že tyto ukazatele jsou relativní, a tak jsou dobré jen pro srovnání,
a nejsou to přesné číselné hodnoty.
- Pro každého vetřelce na seznamu můžeš vidět i ostatní ra sy, o kterých
tihle vetřelci vědí, a jaký diplomatický vztah vzájemně mají. Může to
být užitečné pro plánování diplomatických strategií, které mohou mít
prospěch z již probíhajících válek a spojenectví mezi ostatními rasami.
| Návody | Autori |