OSTATNÍ | ||
KALENDÁŘ FÓRUM FIRMY TOP 10 KUP SI HRU | ||
UŽIVATEL | ||
Přihlásit Registrace Uživatelé | ||
Hry v obchodě | ||
Zlevněné hry | ||
ABCgames | ||
Kontakt, RSS, Spolupráce | ||
STATISTIKY | ||
Online 587 uživatelů | ||
Zobrazení: | 21763 |
Obrázek na monitoru okazoval skromně zařízenou místnost, která měla být základnou mého budoucího snažení nebo, chcete-li, vojenského tažení. Na dřevěném stolku ležel laptop. Otevřel jsem ho ťuknutím myši a začal vybírat vojáky. Díval jsem se na jejich vlastnosti, zkušenosti a (v této první fázi hry) hlavně na požadované výplaty. Brzy jsem zjistil, že vojáci jsou až na malé výjimky rozděleni do pěti úrovní zkušeností. Hrdí majitelé úrovní pět, čtyři a tři se se mnou zatím vůbec nebavili, takže jsem najal nováčky na úrovních jedna a dvě s přihlédnutím k jejich znalostem. Vzal jsem do týmu Jimmyho Uptona, protože se vyznal v zámcích a vypadal loajálně, Ivana Dolviche, sabotéra z bývalého Ruska, který vypadal tvrdě a vyznal se ve zbraních, Iceho Williamse, protože je to jmenovec mého kolegy a dokáže držet tým pohromadě. Dále trochu neposlušného Fidela Dahana, experta na výbušniny, o něco málo dražšího profíka Petra "Wolfa" Sandersona, který kromě toho, že je to tvrďák, umí i trochu léčit zranění a Johnnyho "Snake" Edvardse, jelikož jeho životopis poukazoval na rychlost a obratnost. Poslední dvě políčka jsem vojáky raději nezaplnil, protože bych brzy přišel na mizinu. Nemusím snad ani připomínat, že při nabírání vojáků hrála roli také jejich výbava, bral jsem raději ty, kteří měli u sebe "alespoň něco" než ty, kdož by ke mně rádi nastoupili s holým za… s holým batohem. Kliknul jsem na postel a šel spát. Když jsem se čtvrtého dubna probudil, začal jsem se učit používat strategickou mapu ostrova.
Strategická mapa vypadá složitě. ale je jednoduchá. Černé tečky na začernalých sektorech, jichž je na začátku hry valná většina, znázorňují léčivé stromy Fallow na nepřátelském území. Dobijete-li jeden z těchto sektorů, některé černé tečky zezelenají ukazujíc, že určitý počet stromů v daném sektoru je připraven k těžbě. Některé stromy stále zůstávají černé v případě, že okolo dobytého sektoru se nachází sektory v nepřátelských rukou, odkud může každou chvíli přijít útok a domorodci, kteří vám mízu mají těžit se ještě bojí do daného sektoru přijít ve větším počtu a těžit mízu ze všech stromů. Jejich strach je možno částečně odstraňovat zvyšováním platu, ale to doporučuji až v pozdějším stádiu hry, jinak přijdete na mizinu. Brzy jsem zjistil, že strategicky nejdůležitějšími sektory jsou lokace s továrnami na výrobu léků z vytěžené mízy. Továrny jsou na celém ostrově všeho všudy čtyři a boje o ně bývají zvláště svízelné, protože protivník se je při ústupu vždy snaží vyhodit do povětří. Nechci předbíhat a zabíhat do strategické části, ale mějte na paměti, že ztratíte-li v boji jedinou továrnu, jste namydlení. Každá továrna má svou kapacitu, kterou když naplníte, nemůžete další získané stromy těžit, dokud nedobudete továrnu další. Kromě domorodých sběračů mízy, kteří jsou na mapě vyznačeni žlutými tečkami jsem se naučil rozmisťovat i stráže coby tečky modré. Stráže hlídkují v sektoru. kam jsou přiřazeny a zůstávají prakticky nevyužity až do doby, kdy nepřítel sektor napadne. Pak se snaží vpádu nepřátelských vojáků zuby nehty bránit. Nakonec jsem zvolil i počáteční sektor tím, že jsem do něj poslal své vojáky (bílé tečky). Jakmile jsem pochopil mapu, začal jsem si lámat hlavu s financemi. Ťuknul jsem na tlačítko pod nápisem "Proj. Bal."a zkoumal sloupečky čísel. Current Ballance ukazovalo můj současný finanční stav, Project Ballance ukazovalo, kolik babek budu mít zítra, půjde-li všechno dobře a položka Netto Difference červeně signalizovala, že rozdíl je záporný. Bodejť, řekl jsem si, vzdyť ještě nemám žádné stromy, až nějaké budu mít, potečou mi z mízy prachy. Vrátil jsem se na mapu a podíval se na přehled stávajícího týmu. Schopnosti všech jsem už znal, ale zaujala mě jejich výbava. Někteří vojáci neměli ani pušky, jenom nože! Nepříjemné. Nevěda, jak bych v tento moment mohl vojákům pomoct, ťuknul jsem na mapě na OK a pustil se do boje.
Harddisk chvíli chroustal a pak se objevil 3D výhled na způsob UFA, jemuž dominovalo šest postaviček, Okamžitě jsem zjistil zvláštní věc, postavičky se pohybovaly volně, nikoli na tahy! Co to? Snad to není nějaká střílečka ?! Zmaten nečekaným zjištěním jsem se jal prohledávat okolní domy. Za neustálého civění do manuálu jsem zjistil, že symbolem ruky mohu zkoumat veškerý nábytek, objevil jsem možnost otevírat šuplíky, prohledávat koše, dokonce za záclonou na okně jsem něco objevil. K mé velké spokojenosti jsem nalezl několik revolverů Smith & Wesson ráže .38 a náboje. Umění mého "zámečníka" Jimmyho jsem nemohl otestovat, protože jsem nenarazil na žádné zamčené dveře, ale zato jsem našel páčidlo, kterým se mi podařilo vylomit několik beden (všiml jsem si, že položky Mechanics a Marksmanship mají efekt na zdárné vypáčení bedny). Některé bedny ale Jimmy nevypáčil, vytáčel se, že jsou zapříčené. Stiskl jsem tedy "C", aby čas chvíli běžel rychleji a počkal, až modrá čára ukazující Jimmyho únavu doroste zpět do maximálního stavu (později, když jsem začal šetřit časem jsem energii vojákům začal zvyšovat pitím vody z čutory). A vida, s plnou energií Jimmy bednu vypáčil. Byl tam kolt .45, další sice nuzná. ale lepší-než-nic zbraň, která se bude jistě brzy hodit. Závistivě jsem si pročetl seznam zbraní v manuálu a v duchu jsem zatoužil po M-16. Vybaven zbraněmi a municí jsem šel zkoušet, jak který voják umí střílet a plavat.
Střílel jsem do okolních stromů a brzy jsem poznal, co je to zaseklá zbraň. Řekl jsem si "ještě. že se mi tohle nestalo v boji, to bych byl nahranej". Ani jsem netušil, jak často nahranej skutečně budu. Cvakal jsem zbraní naprázdno tak dlouho, dokud se ,neodzasekla' a šel jsem chlapce vyplavčit. Položil jsem na zem všechny věci, aby se nenamočily a zkoušel s vojáky uplavat pár koleček. Plavání skončilo fiaskem, každý z mých vojínů snad kromě Iceho, končil okamžitě pod hladinou. Hrůza. Brzy mě začalo štvát, jak musím ťukat sólo na každého vojáka, aby přešel z místa na místo. Dalším civěním do manuálu jsem zjistil, že současným stisknutím obou tlačítek myši mohu přesouvat celou četu najednou. Další objevování Ameriky ukázalo, že držím-li SHIFT a udám směr, voják se plíží, držím-li ALT, couvá voják pozadu. Nepříjemnou potřebu dvojího ťukání na místo, kam posílám vojáka jsem odstranil vypnutím položky SAFETY MOVE v options. Pochopil jsem, že si vojáci mezi sebou mohou podávat předměty z ruky do ruky stojí-li blízko u sebe a dokonce se mi podařilo vytvořit jakousi hej-rup šňůru, kde si vojáci podávali náboje mezi sebou, až krabička dorazila k poslednímu v řadě. První s posledním si ji však přímo podat nemohli, jestli mi rozumíte. Také jsem zjistil, že všechny předměty poházené na zemi si mohu na libovolnou dálku zvětšovat a stejným způsobem i číst nápisy na tabulích, mačkáním PAGE UP jsem se dostal na rozumnou mapu sektoru, kde každý nalezený předmět poblikával coby malá tečka. Přesným ťukáním na světlé tečky znázorňující mé vojáky jsem začal chodit po mapě a zjistil jsem, že na mapě fungují téměř všechny ostatní funkce. Ale byly tu i další volby jako rádiové ticho, ulehnutí na zem, přesnost zaměřování před výstřelem, rezervování bodů, aby vždy zbyly body na jedno vystřelení, atd. Na co tolik komplikované ovládání, říkal jsem si, na co to všechno může být ?
Prohledávání prvního sektoru a pokusy spojené se studií manuálu mě omrzely, začal jsem si pomalu říkat, že je na čase, abych se u Jagged Alliance začal bavit, je to přeci hra, ne? Nahnal jsem stádečko vojáků k severnímu okraji mapy a "přetraverzoval" na sever, do nepřátelského sektoru. A pak to přišlo. V tu ránu volnost pohybu padla a hra se přepnula na tahy ala UFO. Tak to tedy je! Jakmile je nepřítel nablízku, hraje se na tahy. Tomu říkám panečku dobrý nápad. Za používání všech možných skopičinek jako plížení, přebíhání od keříku ke keříku a číhání za stromy u cestiček jsem se pomalu přesouval džunglí. První kontakt s nepřítelem proběhl tak, že jsem nadšeně vystřelil a… nic. Nepřítel stál a čekal, až bude na tahu on. Když byl na tahu on, jednou ranou mě zabil. Došlo mi, že tohle asi nebude taková bžunda jako UFO, asi to bude složitější. A taky že ano. Podstatně. Pustil jsem se do toho zuby nehty. Dny ubíhaly - dny herní i reálné.
Hru občas přerušila tabulka ukazující útok nepřátel na můj sektor. Pokud jsem v napadeném sektoru neměl stráže, nepřítel mi pobil sběrače mízy a území obsadil. Pokud byl počet stráží stejný jako počet útočníků, skončila potyčka většinou opět mojí porážkou (závisí to na tom, odkud útok pochází a jak jsou rozmístěny stráže). Je-li stráží víc než útočníků, nepřítel je většinou zahnán. Jakmile se tak stalo, využil jsem toho a zaútočil na sektor, odkud nepřítel (pravděpodobně) přišel. Jak se dalo předpokládat, skutečně jsem v něm našel méně vojáků než obvykle. Metoda pokusu-omylu ukázala, že není na škodu občas uložit pozici a časovou kompresí si dopředu zjistit, kde bude nepřítel útočit. I v průběhu dne si do choulostivého sektoru můžete předem přesunout stráže z jiných sektorů, ale chvíli to trvá, než tam dorazí. Stane-li se vám nepříjemná věc, že máte uloženou pozici těsně před tím, než nepřítel napadne bezbranný (slabší) sektor, ještě není vše ztraceno, protože na místo můžete rychle napochodovat vy se svoji četou. Není nad to číhat na protivníka za stromy a čekat, až přitraverzuje přímo před vaše pušky. Úplně nejlepší je situace, kdy se nepřítel pokouší dobýt vaše území přeplaváním větší vodní plochy. Je hezké střílet po bezbranných útočnících zoufale se plácajících ve vodě. Po určité době jsem začal odhalovat zákonitosti tvrdého boje v džungli, kde namísto vždy spolehlivých Plasma Blasterů střílíte pouze ubohoučkými kolty, které se jednou za deset výstřelů zaseknou a nezbývá než podřezávat nožem. Na co všechno jsem tedy přišel?
Časem jsem dobil první desítku zón. Ostrov Metavira se stal mým druhým domovem (ano, nemám to v hlavě v pořádku), Pochopil jsem jeho topografii a začal jsem mít jasno o běhu života domorodců. Zvykl jsem si na dr. Honzu a na jeho sexy dcerku. V tento moment jsem už hrál JAGGED ALLIANCE téměř tak dlouho jako celé UFO II i s gratulacemi. Ale byl jsem teprve v polovině, měly přijít těžší bitvy. Nepřátel ani tak nepřibývalo co do počtu, ale stávali se stále mazanější a schopnější. Jejich inteligence, dotíravost a (hlavně) muška začala být nesnesitelná. Ani ten nejchytřejší aquatoid v UFO nikdy nevyběhl zpoza rohu, neodstřelil mého vojáka pomocí laserového zaměřovače a nezaběhl zpět za roh v jediném tahu. Párkrát jsem vyletěl na narafičených minách a jednou, to byla nádhera: naháněl jsem posledního cizího vojáka svým dobíječem Ivanem, ze kterého se vyklubal mistr v noži. Voják zaběhl do polorozpadlého domku a čekal. Čekal, dokud jsem se neobjevil na mýtince před domkem, pak něco cvaklo a Ivánek letěl do oblak. Později jsem zjistil, že mýtinka byla past s připravenými plastickými výbušninami. To už ve mne začaly hryzat pochybnosti, zdalipak snad tahle hra není skutečně zábavnější nežli UFO. Taková odpadlická myšlenka, jak mě to vůbec mohlo napadnout ? Ale hra pokračovala, týden se změnil v další týden a přibyly následující zkušenosti:
Následujícím tvrzením možná vyvolám menší paniku, ale JAGGED ALLIANCE skutečně JE lepší než obě UFA dohromady. Na první pohled tomu tak není, ale časem pravda vypluje na povrch. Než začnete skuhrat o tom, co to tu plácám, nejdříve si JAGGED ALLIANCE pořádně zahrajte, nebudete litovat.
© 99-2022 ABCgames.cz |