Nemusíte se vůbec bát, že byste se v průběhu mise nudili a všechno šlo podle plánu. O překvapení tu rozhodně není nouze, přesto neuškodí si poslechnout briefing, alespoň budete vědět, do čeho lezete.
Snažte se plnit mise na 100 %. Úspěšnost poznáte z toho, jak se chovají piloti při debriefingu, a z jejich komentářů (pokud mají radost, je vše v nejlepším pořádku). S počtem úspěšných misí stoupá vaše hodnost rychleji a vy tak získáte přístup k lepším strojům, ještě než jich Alliance získá dostatek na to, aby je uvolnila pro všechny piloty.
Leckdy je v průběhu mise výhodnější nepostupovat přesně podle rozkazů. Většinou se v návaznosti na splnění jednoho úkolu ukáže další potencionální nebezpečí a vy pak nevíte, kam dřív skočit. Uvedu příklad. V jedné misi bude vaším úkolem zničit právě dostavovanou super obří mateřskou loď Czar i s dokem. Celý komplex hlídá kromě několika křižníků a letek stíhačů také dobrý tucet obraných družic a věží na samotném doku. Podle rozkazů byste měli zničit nejdříve právě ty družice, ale ono ejhle, po jejich zničení nejen že přiletí váš transportér, který má za úkol zakotvit u doku a získat koordináty pro odpálení torpéd, ale také další letka stíhaček spolu s velkou lodí, a všechno, včetně původního osazenstva a věží, půjde hádejte po kom. A vzhledem k tomu, že hra nemá příliš dokonale vyřešené vybíraní cílů (zvláště chybí již tolik osvědčené zaměření nepřítele napadajícího vámi zvolený cíl spolu se zapamatováním si cíle, a hledat jeden transportér v tuctu spřátelených lodí jen pomocí "next friendly unit" není nikterak pohodlné ani rychlé), garantuji vám, že zkáza transportéru a neúspěch celé mise je nevyhnutelný. O to elegantnější je pak nechat si pár družic na později, vyříkat si to s ochrankou a věžemi, a pak dostřílet ty družice. Ta letka stíhačů, co dorazí spolu s vaším transportem, už pak nebude nic pro schopnosti Esa vašeho kalibru a za neúspěšně splněnou misi vás určitě nikdo plísnit nebude.
Pokud nemáte joystick, zásadně si vybírejte na mise stroje s technologií Blind Fire - většinou se jedná o americké kousky, čím to asi bude? ;-) Ve stíhačce s touto technologií nemusíte zaměřovat tak přesně, a přesto vaše střely zasáhnou cíl, což je při hře na klávesnici velice vítaná vlastnost.
Pokud joystick máte, a že ho vřele doporučuji, obzvláště má-li navíc throttle, tak máte ruku o něco volnější, ale stejně jsem dával přednost spíše středně těžkým strojům s lepší obratností, Blind Fire abilitou a o něco lehčí výzbrojí, před pomalejšími "bitevníky" nabitými zbraněmi a raketami (viz dále)
No a abyste zase nebyli tak zmlsaní, tak ani americké počítače nejsou v té době ještě tak dokonalé, aby za vás stíhali doměřovat více než jeden pár zbraní, čili pokud má loď zbraní víc a vy zapnete full guns, tak o blind fire přijdete. Tak nevím, jestli ty šesti gunové těžké stíhače, postrádající navíc abilitu Blind Fire a mající pro změnu abilitu "Sitting Duck" ;-), vůbec použijete. Já jsem se jim obloukem vyhnul.
Poslední stroj, který dostanete, experimentální střední stíhač, je vybaven skvělou zbraní - Nova kanónem. Tato zbraň se sice nedá zapnout se žádnou ze zbývajících dvou párů zbraní, ani s ní nespolupracuje Blind Fire, ale popravdě řečeno, ono to ani není potřeba. Tato zbraň je natolik ničivá, že i tu nejtěžší stíhačku sejme na jeden zásah. Stačí podržet střelbu, nasát do ní tolik energie až se váš stroj rozklepe, zamířit a vypustit ničivý paprsek. Nemusíte se bát chvíli si počkat, tahle zbraň nemá overload, takže vám žádné nebezpečí nehrozí. Na menší lodě, jako třeba lehké stíhačky Saber, stačí samozřejmě mnohem méně.
Ve hře je nemálo okamžiků, kdy se svou titěrnou stíhačkou sestřelujete torpéda, ohrožující vaši mateřskou loď a velké bratry. V takových okamžicích je rychlost a Blind fire vším. Co je vám platné, že máte v arsenálu tolik raket, že můžete smést půlku nepřátelské flotily, když se na ubohý transport, který máte chránit, žene osm torpéd, a vy máte jen pár vteřin. Pokud nemáte stroj s Blind Firem, tak vám vašich 6 palubních zbraní asi moc platných nebude, pokud nejste skutečně hodně dobří.
Až se budete honit za torpédy, tak mějte na paměti, že torpédo po svém sestřelení vybuchne s ničivou silou, a tudíž není moc dobré být až zase tak blízko. Pod 10k bych se moc nepřibližoval. V tom lepším případě to odnesou jen štíty, v tom horším i plátování. Pokud budete zachraňovat vaše lodě s hrdinstvím a nasazením japonských pilotů Kamikadze, tak vězte, že to sice funguje, ale vy si ten triumf určitě nevychutnáte. Buďte proto opatrní, nic tak nezamrzí, jako když se ke konci mise po honbě za torpédy otáčíte za tím posledním a jste již jen svědky animace o blízkém setkání třetího druhu.
Spolu s tím, jak budete pokračovat ve hře a budete dostávat nové stroje, se vám dostane do ruky i několik dalších raketových "podů". některé si oblíbíte více, některé méně, nicméně jedním z hojně používaných "podů" asi vždy bude přídavná nádrž s palivem do afterburneru. Hra má totiž jednu neobvyklou vlastnost. Pokud čekáte, že při snížení své rychlosti se otočíte za svým nepřítelem rychleji, můžete klidně snít dál. Vaše úhlová rychlost otáčení je stále stejná, což je dost nepříjemné, zvláště když je nepřítel hodně blízko, Pokud nemáte stroj se skutečně lepší obratností, než má nepřítel, je o hodně lepší se nesnažit drtit klávesy či lámat vaší drahocennou páku (myslím tím joystick), ale prostě zapnout afterburner, poodletět si alespoň 30k, pak se otočit a cíl pohodlně zničit. Potom se vám bude hodit každá kapka paliva navíc. Neříkám, že si musíte brát nádrže čtyři, ale jedna asi nikdy neuškodí a jsou mise, kam jsem si bral dvě i víc.
Vylepšením této taktiky jsou pak lodě se schopností Revers thrust (pokud si budete chtít zahrát po netu s americkými a jinými piloty, tak se bez něj neobejdete, a pokud jeho spouštění nemáte hodně po ruce, tak to ani zkoušet nemusíte). Jde o schopnost několika málo strojů, kdy za použití paliva do afterburnerů!!! odskočíte o pár klicků (K) od nepřátelské lodi a ono ejhle, nepřátelský stroj se rázem motá blízko vašich mířidel, stačí jen stisknout spoušť.
Ve hře je také několik misí, kde budete muset bojovat proti zákeřné zbrani - Ion kanónu . Tahle věcička je dost velká, takže se nemusíte bát, že byste ji přehlédli. Když vás však vás kopilot varuje, že jste se stali jeho dalším cílem, je na čase koukat, kde nechal tesař díru. Pokud jí nenajdete včas, můžete se jen tiše pomodlit, protože tohle dokáže smést jedním výstřelem i vaší mateřskou loď, natož vás. Možnosti jsou vlastně jen tři. Buď nakopnete vaše afterburnery a vzdálíte se dost daleko (a doufejte, že máte dobrou orientaci a nepoletíte si přímo pro porci ionizované energie), nebo se schováte někam, kde vás zaměřovací paprsek neuvidí. A vzhledem k tomu, že ve vesmíru moc úkrytů není, jediné místo bývá za konstrukcí tohohle čertova vynálezu (a můžete si být jistí, že ho budete proklínat a posílat do horoucích pekel - alespoň já jsem tak dělal v poslední misi po mnoho hodin, než jsem přišel na třetí způsob) a nebo jednoduše zapnout cloaking device (ten však má jen jedna z lodí ve vašem arzenálu, experimentální lehký stíhač, mimochodem moc šikovná věcička, protože kromě již zmíněného má i Blind Fire, Revers Thrust a Spectral Shield, po jehož zapnutí máte nezranitelnost vůči laserovým zbraním (proti ion kanónu jsem to nezkoušel, neměl jsem tu odvahu to při téměř dohrané misi riskovat, ale jelikož Ion není laser, asi bych to být vámi ani nezkoušel). Tahle věcička je obzvláště užitečná, když si zaparkujete někde u generátorů štítů velké nepřátelské lodi a nerušeni palbou věží a ostatních stíhačů do nich pumpujete proudy energie ze svých palubních zbraní. Jinak je tato schopnost časově omezená stejně jako cloaking device, ale narozdíl od něj se nedobíjí, takže bacha.
Když už jsem se dostal k tomu cloaking devicu .. .. Tohle je pro dogfight úžasně užitečná věcička, a než si ji vyzkoušíte ve vlastních rukou, budete proklínat koaliční piloty z letky Black Guard, létající na slušně vyzbrojených stihačích vybavených právě touto abilitou (IMHO Basilisci, jak se tyto stroje jmenují, jsou jedny z nejlepších ruských strojů. Ostatně pokud se trochu vyznáte ve fantasy, tak víte, že podívat se do očí baziliška znamená téměř jistou smrt. Stejně tak pohled do ústí palubních zbraní tohoto stroje bude nejspíše to poslední, co uvidíte). Jakoby totiž nestačilo, že zamaskovaný letoun se vám téměř ztratí z očí a při již zmiňované nezvyklosti s otáčením lodi se vám ta rozplizlá šmouha bude těžko udržovat v mířidlech. Také totiž ztratíte i radarový kontakt, zaměřování a Blind fire, a to se pak blbě sestřeluje. O to slastnější pak je, když jste zamaskovaní, nepřátelé vás ignorují a není žádný problém posadit se tak ve vzdálenosti 15K za zadek nepřátelského stroje, odmaskovat se, a až se zmůže na nějaký větší úhybný manévr, pár výstřely dokonat dílo zkázy.
Já se vlastně ještě nezmínil … Stíhačky jsou vždy alespoň dvoumístné a vy tak s sebou vezete maníka, který vám bude život neustále zpříjemňovat hlášením o přilétajících raketách apod.:-). Dokonce pokud provedete nějakou botu, jako že třeba "omylem" sestřelíte někoho z vlastních, převezme řízení lodi a odveze vás zpět na mateřskou loď k řádné soudu. Soudy jsou za války vždy rychlé, takže sbohem a šáteček :-). Smutné je, že občas vaší smrtonosnou dávku z palubních zbraní překříží někdo z vašich, natolik poničený, že to prostě nerozdýchá, a vy tak docílíte jeden z vašich posledních sestřelů.
Vyplatí se občas si pohrát Power ballem neboli distribucí energie, generované vaším generátorem mezi motory, štíty a zbraně. Pokud se plížíte nad povrchem nepřátelské bitevní lodi a ničíte obranné systémy, moc šťávy do motorů nepotřebujete a vystačíte si i s poloviční maximální rychlostí. Zato vaše zbraně by se měly dobíjet co nejrychleji, abyste si nemuseli dělat cíl déle, než je nezbytně nutné. Když se pro změnu řítíte vstříc novým cílům a není to zas až tak akutní, abyste museli čerpat palivo ze svých přídavných motorů, stačí převést energii do motorů a už si to fičíte ne zas o tolik pomaleji jako za použití afteburneru. Pokud jste uprostřed bitevní vřavy a drtíte spoušť přídavného spalování, nepotřebujete pro změnu ani ždibet energie do motorů. Pro těch pár chvil, kdy zpomalíte na přesné zaměření, vám zbytková energie motorů bude dostačovat. Hra má pro tyto případy tři shortcuty : full power to engines, guns a shields. Jemnější nastavení lze docílit aktivací Power ballu a současným pohybem joysticku, ale není to zas tak akutně potřeba a na klávesnici už to asi vůbec nemá cenu zkoušet.
Pokud budete se svými kolegy hrát multiplayer v kooperačním módu a jeden z vás zemře, nemá už bohužel možnost komunikace s ostatními (je přece mrtvý, ne ? :-)), a do "chatování" se může zase zapojit až na konci mise. Musím říct, že je to sice logické, ale velice nepříjemné, obzvlášť když si toho váš kolega nevšimne, mise trvá půl hodiny a vy se jen díváte jak naskakují impulsy za telefon a pak vám stejně nezbude, než misi rozjet znovu.
Pro komunikaci s ostatními můžete zvolit normální cestu přes komunikační menu, ale jelikož není moc user friendly (přesně řečeno nemůžete namačkat vaší volbu skrz menu, ale musíte si hezky počkat, až se vám objeví další volby), není od věci si nadefinovat někam po ruce chatovací shortcut.